سئو اپلیکیشن افزایش نصب از طریق گوگل پلی

نکات کلیدی و روش‌های سئوی صفحه نصب اپلیکیشن ASO دیما

به همین خاطر،  سعی کنید با تعیین یک عنوان جذاب و منحصربه‌فرد برای اپلیکیشنتان،‌ میزان دانلود آن در اپ استورها را افزایش دهید. حتما برای شما هم پیش آمده است که قصد دانلود برنامه‌ای را داشته باشید یا این که بخواهید محصولی را که با آن آشنایی ندارید، به‌صورت آنلاین خریداری کنید. در این‌گونه موارد، معمولا سعی می‌کنید نظرات کاربران را دربارهٔ  این برنامه یا محصول بررسی کرده و اپلیکیشنی را انتخاب کنید که بهترین بازخورها را به دست آورده است. این کاملا طبیعی است و معمولا کاربران قبل از دانلود هر برنامه‌ای به رتبه‌بندی و بررسی سایر افراد توجه می‌کنند که به آن اثبات اجتماعی گفته می‌شود. اولین راهکاری که برای افزایش تعداد دانلودهای برنامه (اپلیکیشن) موبایل شما بیان می‌کنیم، استفاده از یک آیکون جذاب برای برنامه است؛ زیرا نماد اپلیکیشن شما اولین تصویر از این برنامه را به کاربر احتمالی می‌دهد. طراحی مناسب و هوشمندانهٔ این نماد می‌تواند رفتار کاربران را تحت تاثیر قرار دهد و به افزایش تعداد دانلودهای این برنامه منجر شود.

قاعدتاً هر اپلیکیشنی پس از انتشار همچنان یک سری باگ‌ها و ایراداتی دارد. آپدیت نگه داشتن اپلیکیشن راهکار مهمی است که روی نگه داشتن کاربران هم تاثیر به سزایی دارد. به‌علاوه انتشار آپدیت‌ها در الگوریتم‌های جستجوی اپ استور و گوگل پلی هم یک فاکتور مثبت در نظر گرفته می‌شود. اگر به دنبال افزایش نصب اپلیکیشن خود هستید، می‌توانید از تکنیک‌ها و استراتژی‌های زیر کمک بگیرید. این آمار و ارقام، لزوم استفاده از بازاریابی اپلیکیشن از طریق حضور در شبکه‌های اجتماعی و سایر کانال‌های تبلیغاتی را مشخص می‌کند.

در حالی که اپ استور تصاویری که نمایش‌دهنده تجربه کاربر در اپلیکیشن باشد را ترجیح می‌دهد، اما می‌توان اسکرین‌شات‌ها را با المان‌ها یا نوشته‌های گرافیکی که بیان‌گر ویژگی‌های جدید (به‌خصوص در آپدیت‌ها) است، نیز ترکیب کرد. برای پی بردن به موثرترین اسکرین‌شات‌ها می‌توانید از تست A/B و نتایج آن استفاده کنید. به جای استفاده از یک کلیدواژه 9 حرفی، از دو کلیدواژه 4 حرفی استفاده کنید. با استفاده از این ترفند، تعداد کلمات کلیدی بیشتری استفاده می‌شود و در نهایت احتمال بیشتری برای دیده شدن در نتایج جستجوی اپ استورها وجود دارد. دقت داشته باشید که طول کلمات تعیین‌کننده نیستند و مرتبط بودن کلیدواژه‌ها مهم‌ترین مسئله برای قرار گرفتن دز فهرست جستجوی نتایج است.

برای همکاری با سایر اپلیکیشن ها، می توانید از روش های مختلفی مانند تبلیغات متقابل، ایجاد محتوا مشترک و برگزاری مسابقات و قرعه کشی استفاده کنید. دانستن اینکه اپلیکیشن شما برای چه کسانی مفید است، به شما کمک می کند تا محتوا و تبلیغات خود را به طور موثرتر هدف گذاری کنید. این تبلیغات تمام صفحهٔ موبایل را می‌پوشاند و نرخ کلیک خوبی دارند؛ البته هزینهٔ این کلیک در این کمپین‌ها از شما گرفته نمی‌شود. با اینکه به زبان عامیانه گفته می‌شود، ASO همان سئوی اپلیکیشن‌هاست، ولی این گفته صد در صد درست نیست و شباهت‌ها و تفاوت‌هایی وجود دارد. از ابتدای آغاز قرن ۲۱ بود که استفاده از موبایل‌های هوشمند، کم‌کم بیشتر شد. اما مسئله این بود که وب‌سایت‌هایی که تا آن زمان طراحی شده بود، برای نمایش داده شدن در موبایل بهینه نبودند.

در ادامه، مهم‌ترین روش‌های بهبود رنکینگ اپلیکیشن در گوگل پلی و کافه بازار را بررسی می‌کنیم. برای تبلیغات نصب اپلیکیشن خود در گوگل پلی و اپ استور می‌توانید از گوگل ادز کمک بگیرید و شاهد افزایش سریع تعداد نصب‌های اپلیکیشن خود باشید. در حالی که تبلیغات در کافه بازار یا تبلیغات گوگل پلی می‌تواند به افزایش آگاهی از برند و جذب مخاطبان هدف کمک کند، ASO به‌عنوان یک راهکار پایدار عمل می‌کند که در بلندمدت باعث کاهش هزینه‌های جذب هر کاربر (CPI) می‌شود. این فرآیند به اپلیکیشن‌ها امکان می‌دهد تا طی مدت زمان کوتاه‌تری رشد کنند و به جایگاه مطلوبی در نتایج جستجو دست پیدا کنند. علاوه بر این، استفاده از پلتفرم‌های تبلیغات آنلاین در کنار ASO، بازدهی تبلیغات را بهبود می‌بخشد و نصب‌های ارگانیک و غیرارگانیک را به‌صورت هم‌زمان افزایش می‌دهد. گوگل سه راه مختلف برای بهینه سازی کمپین شما با توجه به اهداف بازاریابی شما ارائه می دهد.

در دنیای دیجیتال امروز که میلیون‌ها اپلیکیشن در فروشگاه‌های اپلیکیشن نظیر گوگل پلی و کافه بازار موجود هستند، رقابت برای جلب توجه کاربران به‌شدت افزایش یافته است. برای اینکه یک اپلیکیشن بتواند در این بازار اشباع‌شده موفق شود و نصب‌های ارگانیک بیشتری دریافت کند، تنها توسعه و طراحی جذاب کافی نیست؛ بلکه نیاز به بهینه‌سازی اپلیکیشن در اپ استورها دارد. برای مثال اگر وارد گوگل پلی شوید، می‌بینید که در بخش بالایی آن فضایی برای تبلیغات اپلیکیشن‌ها در نظر گرفته شده است. شیوه دیگر تبلیغات در گوگل پلی هم وقتی است که کاربر کلمات کلیدی مد نظرش را جستجو می‌کند تا برنامه دلخواهش را بیابد. در این صورت اگر روی این کلمه کلیدی کمپین تبلیغاتی بسته باشید، اپلیکیشن شما در بخش اسپانسرها به کاربر نشان داده می‌شود. استفاده گسترده کاربران اندرویدی از گوگل پلی، باعث شده تا تبلیغات در این پلتفرم اثربخشی زیادی داشته باشد.

بازاریابی ارجاعی می‌تواند خیلی راحت افراد را تحت تاثیر خود قرار دهد تا شما افزایش تعداد نصب اپلیکیشن را تجربه کنید. تبلیغات نصب اپلیکیشن حائز اهمیت است و همچنین اکثر مردم به تشویق و پاداش نیاز دارند. اگر شما از این استراتژی استفاده کنید، می‌توانید باعث شوید که تعداد زیادی از کاربران برنامه شما را دانلود و نصب کنند. اغلب افراد از طریق فروشگاه گوگل پلی برنامه‌های جدید خود را نصب می‌کنند. بهینه سازی فروشگاه اپ استور، فرآیندی است که صفحه شما را تا حد امکان در دسترس و دعوت کننده می‌کند. این کار با افزودن کلمات کلیدی مناسب، نوشتن عنوان جذاب، توضیحات برنامه جذاب و آپلود اسکرین شات‌هایی از برنامه بسیار چشم نواز خواهد بود.

از دیگر روشهای مهم و کاربردی برای افزایش نصب فعال در گوگل پلی، راه‌اندازی یک وب‌سایت برای اپلیکیشنتان است. اگر چه این روش کاملا رایگان نیست؛ اما با استفاده از ابزارهای CMS مانند وردپرس، نیاز به پرداخت هزینهٔ  زیادی هم برای ایجاد یک سایت مناسب وجود ندارد. یکی از راه‌های مناسب برای بهبود رتبه‌بندی اپلیکیشن و در نتیجه افزایش نصب فعال در گوگل پلی، استفاده از نظرات افراد تاثیرگذار است. مردم برای دیدگاه‌ این افراد ارزش قائل هستند و در صورتی که برنامهٔ  شما توسط آن‌ها مورد بررسی قرار بگیرد، بر محبوبیت آن افزوده می‌شود. این افراد می‌ توانند وبلاگ‌نویسان یوتیوب و منتقدان شناخته‌شده در حوزهٔ  فناوری، به‌خصوص در زمینهٔ  فعالیت شما باشند. دریافت دیدگاه‌ها به شما این امکان را می‌دهد که با کاربرانتان  تعامل داشته باشید.

در واقع، توضیحات اپلیکیشن فرصت شما برای فروش برنامه یا دانلودکردن آن توسط کاربران است. باید سعی کنید در این قسمت مهم‌ترین اهداف این برنامه را بیان کنید و مزایای آن را نسبت به سایر اپلیکیشن‌های موجود در این زمینه شرح دهید. پس به طور کاملا واضح، مزیت‌های برنامه‌تان را و اینکه  چگونه به بهبود زندگی کاربر کمک می‌کند، بیان کنید. در صورتی که مهارت لازم را در این زمینه ندارید، می‌توانید از کارشناسان  تولید محتوا استفاده نمایید. اگر بتوانید یک عنوان کوتاه، جذاب و خلاقانه برای برنامه‌تان انتخاب کنید، شانس نمایش داده‌شدن آن در جستجوها بسیار بالا می‌رود. یکی از مهمترین دلایل توجه به انتخاب عنوان هم این است که برخلاف سایر معیارهای بهینه‌سازی برنامه در اپ استور، امکان تغییر آن وجود ندارد.

خب همانطور که در بالا گفتیم هدف ASO ایجاد بازدید بیشتر به صفحه اپلیکیشن شما در فروشگاه برنامه است و این افزایش بازدید منجر به بازدید بیشتر به صفحه برنامه شما در فروشگاه برنامه می شود. ارائه پشتیبانی مناسب به کاربران، یکی از راه های جلب رضایت کاربران و افزایش احتمال بازگشت آنها به اپلیکیشن است. با ارائه پشتیبانی مناسب، می توانید به کاربران کمک کنید تا مشکلات خود را حل کنند و از اپلیکیشن شما نهایت استفاده را ببرند. فرست ادز برای اینکه به شما کمک کند به بهترین قیمت پیشنهادی بر اساس اپلیکیشن خود برسید، ابتدا یک قیمت پیشنهاد می‌دهد. پس از اجرای اولیهٔ کمپین، گزارش‌ها را تجزیه‌وتحلیل می‌کند تا در نهایت به بهینه‌ترین قیمت پیشنهادی برای شما برسد.

در این بخش، مهم‌ترین نکات و تکنیک‌ها را با شما در میان می‌گذارم تا بتوانید هم کاربر جدید بگیرید و هم بیش از قبل شناخته شوید. برای توسعه اپلیکیشن خود رویا پردازی کنید اما سعی کنید پای خود را در زمین نگه دارید و واقع‌بینی را حفظ کنید. استفاده از این برنامه بسیار آسان و سریع است و برای شما بسیار مفید خواهد بود. به طور کلی، رقبای شما را بررسی می کند تا در صورت بروز هرگونه مشکل، آنها را مورد بررسی قرار دهد. حالا که لیستی از این اپلیکیشن ها را پیدا کردید بیایید سری به AppAnnie بزنیم تا ببینیم این اپلیکیشن ها از چه عباراتی استفاده کرده اند.

عواملی مانند کلمات کلیدی، بک لینک‌ها و امتیازات و نظرات کاربران می‌توانند به‌صورت مستقیم روی نمایش اپلیکیشن در نتایج جست‌وجوی گوگل موثر باشند. ویدیوهای آموزشی، نمایشی یا تبلیغاتی باعث می‌شوند به کاربران بالقوه کمک کنید که قبل از هر چیزی بدانند نرم افزار شما درباره چیست و چگونه کار می‌کند. ویدیوی آزمایشی شما می‌تواند ویژگی و عملکرد نرم افزار شما را توضیح دهد و باعث افزایش تعداد نصب اپلیکیشن شود. توجه کنید که فروشگاه Google Play می‌تواند پیش نمایش ویدیو را نیز کنترل و مدیریت کند. ASO یا App Store Optimization نیز شبیه سئو است، با این تفاوت که شما اپلیکیشن خود را برای گوگل پلی یا همان فروشگاه اپلیکیشن‌های گوگل بهینه سازی می‌کنید. این کار باعث می‌شود تا بهتر و بیشتر دیده شوید، در نتیجه تعداد نصب اپ شما افزایش یافته و به درآمد بهتری می‌رسید.

ترافیک بیشتر سایت هم افزایش دانلود اپلیکیشنتان را به دنبال خواهد داشت. این کار در ابتدا با ارائهٔ  خدمات باکیفیت و مناسب در اپلیکیشن و سپس پاسخ به دیدگاه‌ها،‌ رسیدگی سریع به شکایات و انتقادات ارائه‌شده، امکان‌پذیر است. اصول ASO شامل انتخاب کلمات کلیدی مرتبط، بهینه‌سازی عنوان و توضیحات، طراحی آیکون جذاب و استفاده از اسکرین‌شات‌های حرفه‌ای است. برای مثال، استفاده از Long-tail Keywords مثل "تمرین روزانه" یا "برنامه یادگیری زبان" می‌تواند کاربران هدفمند را جذب کند. الگوریتم Product Review از جمله الگوریتم‌ های گوگل است که اثر آن به‌خصوص روی وب سایت‌های فروشگاهی، بسیار محسوس‌تر از وب سایت‌های دیگر است.

اگر چه این توضیحات مانند عنوان در دیده‌شدن برنامهٔ  شما نقش زیادی ندارند؛ اما پس از ورود کاربر به صفحهٔ  اپلیکیشنتان در اپ استور اهمیت پیدا می‌کنند. این توضیحات به کاربر احتمالی کمک می‌کند که تصمیم بگیرد برنامهٔ  شما را دانلود کند یا سراغ برنامهٔ  دیگری برود. البته دقت کنید که شما برای استفاده از برنامه‌های اجتماعی مختلف محدودیتی ندارید. این انتخاب تنها به شما نشان می‌دهد که باید تمرکزتان را بر کدام برنامه قرار دهید. در ادامه جهت افزایش نصب در گوگل پلی با کمک این برنامه‌ها، باید محتوایی ایجاد کنید که امکان جذب فالوور را برایتان  فراهم کند.

در نهایت اگر اپلیکیشن شما بتواند نظر کاربران را جلب کند و تجربه‌ای فراتر از انتظارشان ارائه دهد، نه تنها تعداد نصب‌ها افزایش می‌یابد، بلکه در مسیر تبدیل شدن به یک اپلیکیشن موفق و پرطرفدار گام خواهید برداشت. اکنون زمان آن رسیده است که با استفاده از استراتژی‌های یادشده مسیر موفقیت اپلیکیشن خود را هموار کنید. حفظ کاربران فعال و کاهش نرخ حذف اپلیکیشن به معنی افزایش وفاداری کاربران است. که باعث می شود تبلیغات جستجوی گوگل پلی بزرگ بنظر برسد به این دلیل  که هر وقت کاربر برای یک کلمه کلیدی خاص جستجو کند ، تبلیغات شما ظاهر می شود. از طریق تبلیغات نصب اپلیکیشن جی ادز این امکان را خواهید داشت تا با قیمت‌های رقابتی و مناسب کمپین خود را اجرایی کنید.

به شکلی که تبلیغات متناسب با علایق کاربران و فیلترهایی مثل زبان، لوکیشن، سن و… به اجرا در می‌آید. این امر مهم به معنای ترجمه ساده محتواها نیست بلکه شامل بهینه سازی طراحی و فهرست برنامه شما نیز می‌شود. با استفاده از مکان‌های برنامه، می‌توانید قفل بازار جهانی کاربران بالقوه را باز کنید و از آنجایی که آنها می‌بینند برنامه شما چقدر با زبان و فرهنگ خود سازگار است، احتمالاً نظرات خوبی منتشر می‌شود. یکی از بهترین روش‌های کسب اعتبار در اپلیکیشن، موجی از نظرات مثبت درباره کیفیت اپلیکیشن است که باعث رتبه‌بندی بهتر در صفحات جستجو می‌شود. بر اساس مطالعه انجام شده بر روی 500 اپلیکیشن برتر در وبلاگ MOZ.com، بیشترین همبستگی بین رتبه‌بندی و نظرات مثبت اعلام شده است. اپلیکیشن‌هایی که دارای امتیازها و نظرات مثبت بودند، در بالاترین جایگاه مارکت‌های اپلیکیشن قرار گرفته‌اند.

هزینه تبلیغات در گوگل پلی هم مانند هزینه تبلیغات در گوگل روش های مختلفی دارد که معمولاً به ازای هر نصب اپلیکیشن (Install Volume) محاسبه می‌شود که بسته به حوزه رقابتی، این هزینه بین چند سنت تا چند دلار خواهد بود. البته استراتژی‌های دیگری هم برای قیمت‌گذاری کمپین‌های تبلیغات گوگل پلی وجود دارد. برای مثال می‌توان پرداخت هزینه را به ازای هر اقدام (Action) تغییر داد. این اقدام برای مثال می‌تواند خرید حق اشتراک یا ثبت سفارش اولیه در اپلیکیشن باشد. Meatti ،Blackbox-platform ،App Tweak و Appannie و یا ابزارهای ایرانی مثل متریکس و ادتریس از این دست ابزارها محسوب می‌شوند. این ابزارها علاوه سنجش پارامترهایی مثل CTR (نرخ کلیک) یا درصد افرادی که روی اپ شما کلیک کرده‌اند، میزان دانلود و… به تحلیل صفحه شما در مارکت هم می‌پردازند.

در هر زمینه‌ای ممکن است متفاوت باشد اما با توجه به میزان بودجه و رقابت تعیین می‌‌شود. پیشنهاد می‌کنم برای دریافت اطلاعات دقیق با کارشناسان ما در ارتباط باشید. این مقاله را بر اساس تجربه، چند پست لینکدین و مقاله‌های ۲ سایت «yellowHEAD» و «Analytico» آماده کردم. اگر پرسشی در این زمینه دارید، حتماً بنویسید تا در اولین فرصت به آن پاسخ دهیم. راه‌اندازی سایت و تولید محتوای مستمر و باکیفیت برای همه شدنی نیست؛ مشکلاتی مثل نداشتن زمان یا نیروی انسانی کافی، باعث می‌شود خیلی‌ها قید سایت را بزنند.

از این طریق می‌توانید پی ببرید که آیا از کلیدواژه‌های مشابه با آن‌ها استفاده کنید یا کلمات کلیدی منحصربه خودتان را مورد استفاده قرار دهید. برای افزایش رتبه اپلیکیشن در جستجو، باید بدانید که کدام کلمات کلیدی مرتبط با برنامه شما هستند و بیشتر مورد استفاده مخاطبان قرار می گیرند. برای اینکه بدانید چه کلمه ای بیشترین ترند را دارد می توانید از گوگل ترند استفاده کنید.بررسی کردن برنامه ای مشابه و کلمات استفاده شده رقبا هم می تواند به شما در پیدا کردن کلمات کلیدی مهم کمک کند. برای تبلیغات اپلیکیشن، می توانید از روش های مختلفی مانند تبلیغات کلیکی، تبلیغات نمایشی، تبلیغات درون برنامه ای و تبلیغات رسانه های اجتماعی استفاده کنید. به همین دلیل، باید سعی کنید با رعایت نکاتی که گفتیم، این مشکل را برطرف کرده و برنامه‌تان را در چشم کاربر ارزشمند و مفید نمایش دهید. کار ما این بخش و نحوهٔ افزایش نصب در گوگل پلی با کمک کمپین اپلیکیشن گوگل ادز تمام شد.

به کاربران برای پیوستن به برنامه یا برای ارسال پیوندهای ارجاع به خانواده و دوستان، مشوق‌هایی تعیین کنید. این تشویق کوچک باعث م‌ شود که نام تجاری و اپلیکیشن شما گسترش پیدا کند و مورد استقبال قرار بگیرد. اشتراک گذاری محتوا در رسانه‌های اجتماعی می تواند یک راه قدرتمند برای افزایش تعداد دانلود اپلیکیشن‌ها باشد. فروشگاهی محلی است که برای همه مردم ایران آشنا است و به راحتی می‌توانند با آن کار کنند. به همین دلیل اپلیکیشن‌های ایرانی که در این فروشگاه قرار می‌گیرند، احتمال دانلود بیشتری از سمت مردم ایران دارند. اما چگونه می‌توان با به کار گرفتن شگردهایی میزان اقبال از اپلیکیشن‌ها را بالا برد.

بهتر است کار تبلیغات پولی خود را از یکی از شرکت های قابل اعتماد و مطمئن مانند آژانس تبلیغاتی مگنت انجام دهید. چرا که تیم ما با تجربه چندین ساله ایی که در این زمینه دارد می تواند بهترین بازدهی را با هرینه مناسب انجام دهد. یکی از بهترین سرمایه گذاری هایی که بازاریابان اپلیکیشن می توانند انجام دهند، ایجاد دانش عمیق از مخاطبان اصلی است. آن‌ها ساعت‌ها صرف برقراری ارتباط با فالوورهای خود می‌کنند، بنابراین شما می‌توانید از این پایه‌ای از روابط قوی و جامعه برای نشان دادن برنامه خود و کارهایی که می‌تواند برای مخاطبان شما انجام دهد استفاده کنید. در ابتدا تبلیغات و پتانسیل خود را در یک بخش محدود اعمال کنید برای مثال در شهر مشهد و بعد از آن در استان خراسان و پس از کسب موفقیت لازم میتوانید اپلیکیشن خود را در کل کشور مطرح کنید. اگر یک حساب کاربری به صورت غیر رایگان استفاده کنید علاوه بر مشاهده عبارات کلیدی مورد نظرتان میتوانید برخی از برآوردهای ترافیکی و میزان سختی برای هر کلمه کلیدی را نیز دریافت کنید.


خرید دوره آموزش سئو کلاه خاکستری